Utas szállítás
Még megemlítem az utas szállítását is. Van, aki nem kockáztat, és sose visz senkit. Van, akinek ezt nem érzi problémának. Ezekhez lenne néhány mondandóm.
Az köztudott, ha utast visz valaki, minden felelõsség a vezetõé. Ez minden jármûre igaz, de a motorra még fokozottabban, ugyanis az utas tájékozódási lehetõsége és elhelyezkedése sokkal korlátozottabb a motor vezetõjénél.
A vezetõ jobban átlátja a szituációt, és több esélye van készülni az ütközésre vagy esésre, míg az utasnak nincs teljes képe, leginkább csak oldalra lát, és nem biztos hogy egyáltalán észleli a veszélyt, ezért még annyi ideje sincs a reagálásra, mint a vezetõnek.
Általában a motor ülései szintkülönbséggel vannak felszerelve, így az utas magasabban ül a motor súlypontja felett, ezért hátrányosabb helyrõl indul, ha lerepül a géprõl, mint a vezetõ. Ha ütközés van, általában a motor elsõ kereke ütközik, a motor hátsó fele pedig fölemelkedik. Ilyenkor az utast, mint katapult lövi ki a motor fara. A motor vezetõje saját tehetetlenségén tud módosítani azzal, hogy fogja a kormányt, míg utasa nem tud úgy kapaszkodni
.
Utast szállítva szinte ki van zárva a csúszás lehetõsége, egyrészt mivel nincs
arra idõ, hogy vészhelyzetben a vezetõ hátra szóljon: „Most elfektetem a
motort, és te kapaszkodj belém, rúgd el a motort, és találkozunk az út szélén.”
Másrészt még ha sikerülne is az elfektetés, sajnos az utas súlya miatt, ami a
motor súlypontja mögött helyezkedik el, a motor elkezd fekvõ állapotban pörögni
a lábtartón vagy a bukógombán, mert a centrifugális erõ pörgeti azzal a
lendülettel, ami a haladási sebességbõl megmaradt. És ez igen intenzív tud lenni.
Ezt a szituációt még veszélyesebbé teszik a különbözõ háttámlák és dobozok,
akadályozva a motortól való mielõbbi elválás lehetõségét
.
Összegezve; az utas nem tud segíteni, és nem tud menekülni, ezért ha utasod van, felejtsd el a motorfektetést. Egyet kell tenned: nagyon óvatosan gépészkedsz stb. Megelõzésképpen pedig ha utassal motorozol, tarts nagyobb követési távolságot, haladj lassabban! Bravúros bátorságodat ne a közlekedésben éld ki az utasod elõtt! Nem véletlenül mondják: össze kell szokni a motorosnak az utassal.
„Öreg motoros”-jövõkép
Kell egy egészséges józanság a nyeregben ülõnek, mert különben elkerülhetetlen az ámokfutás. Mindenkivel elszaladhat a ló, de tudni kell megálljt parancsolni, mielõtt a baj megtörténik. Nem szabad belemenni bravúros versenyzésekbe és olyan „most mutasd meg” és „fogadjunk, nem mered megcsinálni” kihívásokba.
Nekem és józanul gondolkodó motoros társaimnak az a jelmondatunk: „Én még nyolcvan éves koromban is motorozni akarok, csak meggondoltan.” Ezt kívánom mindenkinek, és balesetmentes motorozást kívánok, amíg csak fel tudjuk tenni magunkat a vaslóra!
Varga András, Budapest