Ezen a héten részt vehettem egy motorosoknak szervezett vezetéstechnikai tréningen. Mivel én nagyon hasznosnak és élvezetesnek ítéltem, ezért gondoltam, hogy itt a blogon is közzéteszem tapasztalataimat, illetve a tanult ismereteket is - már amennyire így írott formában ez lehetséges - megosztom veletek.
Az oktatásra az örkényi Euroringen került sor a Yamaha Hungária szervezésében és hathatós támogatásával. Én, mint Yamaha tulajdonos (YBR 125) természetesen a Vulcan-nal vettem részt az oktatáson. :-)
A programra délután került sor, így valamikor dél körül érkeztem meg az M5-ös autópálya közvetlen közelében fekvõ pályára. Nemsokára befutottak Tamásék is Debrecenbõl.
A regisztráció után egy rövid bemutatkozást követõen az oktatás az elméleti résszel vette kezdetét. Bár az elhangzottak egy részét a sok "szakirodalmat" olvasó motorosok már biztosan ismerték valamennyire, azért mindenképpen nagyon hasznos volt összefoglalva, esetenként szemléltetõ ábrák, videoklipek kíséretében meghallgatni az anyagot. Az oktatást egyébként Tóth Zoltán, ismert szakújságíró, motoros dragversenyzõ tartotta élvezetes stílusban.
Bár az oktatás egy versenypályán zajlott, a cél nem a legjobb köridõk elérése, hanem a mindennapi biztonságos motorozáshoz szükséges ismeretek megszerzése volt. Ehhez szolgált megfelelõ helyszínül a zárt, kitûnõ útburkolatú pálya. A tematika a következõ fontosabb ismeretek megszerzését ölelte fel:
Tudatos motorozás, a megfelelõ technikák tudatos, készségszintû alkalmazása.
"Oda nézz, ahová menni akarsz!" Alapszabály, hogy a motorod oda fog menni, ahová nézel.
Helyes vészfékezési technika elsajátítása. A progresszív fékezés.
Az elméleti rész meghallgatása és pár perc lazító jellegû testmozgás végzése után a három részre osztott csapat motorra szállt. A csapatokat motortípus szerint igyekeztek beosztani (utcai, cruiser, stb.), és minden csapatnak külön oktatója volt. A mi brigádunkat Zsolt vezette be a biztonságos motorozás mûhelytitkaiba.
A pálya adott szakaszán elõször bójasor között szlalomoztunk, így gyakorolva a kis sebességnél való szûk fordulókat. Oktatónk közben hasznos tanácsokat adott a feladat eredményes végrehajtásához, illetve a bójasor alakításával nehezítette a feladatot. Miután itt "bemelegítettünk", átmentünk egy másik részére a pályának, ahol a szûk helyen való megfordulást gyakoroltuk. Egy közútnyi szélességû aszfaltozott szakaszon lerakott bóják között kellett kis sebességgel balra, illetve jobbra köröket leírni. Mit mondjak, megszenvedtem a cruiserrel...
Rövid szünet után a progresszív fékezést gyakoroltuk. Oktatónk demonstratíve végrehajtott fékezései 40 illetve 60 km/h-ás sebességrõl megmutatták, hogy a másfélszeres sebességkülönbség kétszeres fékutat eredményez. Ezután mi is sorban megcsináltuk a feladatot, eleinte 40-rõl, majd 60-ról fékezve. Zsolt építõ észrevételeinek hatására egyre rövidebb fékutakat produkáltunk. Õszintén megmondom, engem meglepett, hogy a három mázsás cruiserrel milyen rövid úton is meg lehet állni, ha jól csinálja az ember. Szinte olyan érzésem volt már, mintha a motor eleje lehorgonyzott volna a bitumenbe... Az alábbi képen éppen Tamás fékez, Tóth Zoli figyelõ tekintetétõl kísérve. Érdemes megfigyelni, mennyire összelapul az elsõ gumiabroncs!
A helyes kanyarodási technika elsajátításához elõször motoroztunk néhány kört a pályán fél kézzel fogva a kormányt, majd az oktató mindenkivel ment egy teljes kört a pályán, megmutatva a megfelelõ ívet. A kanyarokban ekkor már rendszeresen leértek a trepnijeim, de addigra már kifejezetten élveztem az ezzel járó hanghatást.
Újabb szünet után a nap befejezéseként mindenki felmehetett a pályára motorozni a saját tempójában, óvatosan próbálgatva maga és motorja határait.
Jólesõ fáradtsággal fejeztük be a napot. Megbeszéltük az élményeinket, oktatóinktól is kérdeztünk még ezt-azt, majd lassan összekészültünk. Tamásék együtt, csapatban indultak haza Debrecenbe, én egy kicsit elõbb egyedül keltem útra. Hazafelé a kanyarokat érezhetõen nagyobb magabiztossággal vettem be...
Késõbb megpróbálom egy kicsit részletesebben is leírni azokat az elméleti ismereteket, amiket a fékezéssel, kanyarodással kapcsolatban tanultunk. Tehát: Folyt. köv.!