Szent tollából, csak Nektek!
Sziasztok!
Régebben irkáltam róla, hogy kicsiny Simsonomnak nem vagyok megelégedve a fékhatásával, még akkor sem, ha a motor(ka) lassú és könnyû. Volt rá többször példa, hogy a kicsiny 70 kg-os géppel, olyan 30 km-es sebességrõl sem tudtam idõben megállni, amikor mások vészfékezésre kényszerítettek (mindig sikerült kerüléssel hárítanom...). Eldöntöttem, hogy teljesítõképesebb fékrendszert fog kapni az elsõ kerék, de sokat agyaltam a dolog hogyan-mikéntjén.
Szempontjaim közé tartozott, hogy minél olcsóbban megoldjam az egész dolgot és csak a lehetõ legkevesebb dolgot módosítsam vagy cseréljem. Így közelebb marad az új felállás a típustiszta állapothoz, és a motor jellege is közelítõen megmarad. Így elõször az eredeti elsõ kerék / elsõ fék helyére beépítettem egy Mz dobfékes elsõ kereket, amihez mindössze a gyári villák tengelyfuratait kellett kisé megnövelnem, meg esztergáltattam egy egyedi elsõ tengelyt hozzá, aminek az átmérõ adatai az Mz-éhez, míg hosszméretei a Simsonéihoz hasonlítanak. Pár kisebb dolog után készen is lett, kerekek egy nyomon, stb, minden oké, csak éppen a fékhatás továbbra is gyenge maradt, mivel ez a fékrendszer is egy elfuserált, alulméretezett szerkentyû. (Okta tudna errõl mesélni a csúzli kapcsán :).
Mivel a pálcavékony elsõ villa sem volt túl teljesítõképes, és fõleg a silány kormánycsapágyazás okozott gondot (kilötyögõsödés, berágódás), így eldöntöttem, hogy - bár fájó szívvel - de az egész eleje cserés lesz. Így viszont a DDR feeling miatt más nem is jöhetett szóba, mint a tárcsafékes Mz ETZ alkatrészei, amik amúgy is tömegével álltak rendelkezésemre, és már versenysportban is bizonyították teljesítõképességüket egy, a Simsonnál kétszer nehezebb és gyorsabb motorkerékpárban! Elõször is nekiálltam alaposan átgondolni, hogy mi hogy legyen... További új szempont került a képbe: az eredeti, gyári váznyak semmiféle módosítást nem kaphat, minden mást ennek rendelek alá. Kialakult a konfiguráció fejben, majd a gyakorlatban is:)!
A gyári váznyakon lévõ "fülecske", ami a kormányzár zárónyúlványát fogadja be és a kormányzás ütköztetéseit biztosítja, nos egyedül ennek az ütköztetõ részét távolítottam el, vagyis lemunkáltam síkba, mert az Mz villahíd ütközõfelületeihez való, új ütköztetést terveztem, a gyári pedig útban lett volna az Mz villahídnak. Ezen kívül teljesen gyári maradt a Simson váz, így bármikor akár vissza is alakítható eredetire, csak oda lett az eredetihez illõ kormányütköztetés.
Az Mz-k gyári kormánycsapágyazása egy nagyszerûen mûködõ, strapabíró, soha tönkre nem menõ szerkezet. Ezt egy az egyben átvettem, viszont a Simson kormánnyak rövidebb hossza és vékonyabb átmérõje miatt át kellett variálni pár dolgot.
Elõször is, megterveztem két egyedi kormánycsapágy csészét, ami beleillik alul-felül a Simson kormánnyakba, miközben befogadják a gyári Mz kormánycsapágyakat. Az alsó csapágycsésze kiegészült a kormányütköztetést szolgáló nyúlvánnyal, valamint a helyzetét fixáló egyéb két nyúlvánnyal, ami a módosított Simson "egykori ütköztetõjét" fogja közre, így nem fordulhat el a vázban.
Az alsó villahíd csõtengelyén a felsõ finommenetet is meghosszabbítottam esztergáltatással, és a tengelyt 22 mm-rel rövidítettem, így ennyivel közelebb van most egymáshoz az alsó és a felsõ villabefogatás. A kormánycsapágyak közötti, gyári Mz távtartó csövet vékonyabb falvastagságúra és az új helyzetnek megfelelõ, rövidebb hosszúságúra esztergáltattam, megfelelõ lépcsõzetes formában.
Az alsó Mz villahidat középen kikönnyítgettem, ezt a verseny Mz-n is gond (deformáció) nélkül bírta, és fontosnak tartottam a tömeg minimalizálását is. Közepére felkerült hegesztéssel a gyári Simson elsõ lámpa felfogatásához, állíthatóságához szükséges lemezdarab, valamint a bal oldalára a Simson rendszerrel megegyezõ kormányzár használatához kellõ fém közdarabok, és ezek tetejére a gyárival megegyezõ kormányzár-alagút. Így az eredeti Simson kormányzár továbbra is üzemel az eredeti helyén, csak az új villahídon elhelyezkedve.
A felsõ villahíd aljából kimunkáltam az Mz kormányzár használatához egykor szükséges felöntést, mivel ide már nem kellett, de viszont útban lett volna. Balra kormányzásnál beleért volna a tankba. Sebaj, némi pluszmunka, de további tömeg könnyítés :)))!
Még "kitaláltam" egy egyedi "mûszerfalat", ami egy erõsen módosított gyári Mz darabból és a beleépített Simson km órából áll. Valamint feltettem az eredeti Simson kormányt. Ez keskenyebb az Mz-nél, de erre a kis motorra bõven elég, és amúgy is fontos a könnyûség mellett a keskenység is, mivel ezen járgány elsõdleges "üzeme" az autók közti furakodás a városi dugóban.
Ehhez a kormányhoz azonban kellet kreálnom egy egyedi szívató tartókonzolt, mivel az Mz fõfékhenger felfogatásával együtt már nem lett volna elég hosszúságú hely a kormányon neki, így most a végleges "helyzet" a kormány jobb oldalán: Mz gázkar, Mz fék, és egyedi szívató. Minden eddig felsorolt dolog megkapta szép fekete festését, amit nemes egyszerûséggel Neolux spray-vel végeztem el.
Mivel az Mz villa jóval hosszabb a Simsonénál és még az eredeti Mz-énél vagy 20 mm-rel közelebb lévõ villahidak miatt, plusz ennyivel is kitolódott, rövidítettem a villaszárakat. Semmiképpen sem volt célom terep jellegû, magas gép építése.
Tehát a teleszkópvilla belsõ szárakat esztergályossal lerövidíttettem annyira (úgy emlékszem 60 mm-rel), hogy az eredeti rugóút megmaradása mellett, teljes berugózásnál marad kb. 5 mm szabad hely, a villaszimmering és az alsó villahíd között, Emiatt le kellett mondani a "gumiharmonika" használatáról, mert az sem férne már el ilyenkor, maradnak így a csupasz csövek porvédõ sapkákkal. Természetesen magukat a villarugókat is ugyanennyivel rövidítettem, így megmaradt az Mz villa eredeti karakterisztikája, ami éppen megfelel a kis Simsonnak, sportos jellegû használathoz, mivel az Mz-hez eredetiben túl lágy, és házi keményítésekkel kell hozzá passzítani. Végül így is, olyan 30 mm-rel hosszabb lett az egész rendszer az eredetinél, ez még nem néz ki "nyúlánknak", és ennyi még jót is tesz a használhatóságnak több szempontból is.
Végül az Mz.-s szisztémáknak megfelelõen kapott egy alu villamerevítõt, beleerõsített Simson elsõ sárvédõt, 16 collos Mz elsõ kereket, peres gumival.
A kereket én fûztem és 1,85" széles Mz felnit használtam hozzá. A hátsót is ugyanígy átfûztem, ugyanilyen felnivel, de az amúgy gyári Simson fékkel-küllõkkel van, hátul nincs is semmi ok a "tuningolásra". Elõl-hátul 90/80 -s K63 típusú Heidenau gumikat használok.
Az egész munka nagyon megérte!!! Minimális költségráfordítással - igaz viszont sok munkával - egy nagyszerûen motorozható kis motor lett a Simsonból. A megfelelõ féktáv kérdése szinte "unlimited" jellegû lett és a hátsó kerék levegõbe emelkedéséhez egyetlen ujj ereje is bõven elegendõ.
De persze lehet vele finoman is lassítani, ez sem gond. Nagyszerûen megjavult a stabilitás, iránytartás, irányíthatóság is, ami a megnövekedett szabadmagassággal együtt kimondottan dinamikus városi haladást tesz lehetõvé:)!
Üdv: STRP